Isabelle Caro

När jag satt på bussen imorse lyssnade jag på ett gammalt radioprogram i telefonen.
Det handlade om modellen Isabelle Caro.
Kanske inget namn man känner igen på rak arm men bilden har synt till en hel del.
Hon var känd som den anorektiska modellen.
 
En bild som denna skapar mpnga diskussioner och tankar.
Precis som två tjejer i programmet sa så är detta oerhört triggande om du lider av ätstörningar.
För den som inte har en ätstörning ser ju detta som oerhört avskräckande.
Många tror då att det även är avskräckande i en drabbads ögon.
Tyvärr är det inte så, oftast inte.
När jag var sjuk var det just detta jag önskade.
Jag ville vara så smal.
Eftersom du inte ser dig själv på ett realistiskt sett kan detta bli en dödsfälla.
 
Anorexi är den dödligaste av alla psykiska sjukdomar!!
Denna modellen var sjuk i många år.
Hon fick vård efter några år.
Låg i koma på grund av anorexin.
Och dog på grund av den!!
Hon blev bara 28 år.
 
Det hemska i detta är att hon uppmuntrades till att fortsätta vara så väldigt sjuk.
Hon blev ju känd och fick otroligt mycket uppmärksamhet för sin sjukdom.
Vem vill lämna nåt där man får så mycket positivt?
Hon medverkade i TV, jobbade som modell....
Det är bara så väldigt tragiskt.
 
Nu är det ju återigen prat om att förbjuda sjukligt smala modeller.
Vilket är bra.
Jag anser att det finns en skillnad på att vara naturligt mager och att vara sjukligt mager och utmärglad.
Det finns många som är naturligt väldigt smala och kämpar för att gå upp i vikt.
Men om man ser personen i ögonen kan man oftast se att det finns liv i dom.
Det ser du inte hos en som lider av en ätstörning.
Det är svårt att förklara hur jag menar märker jag.
Men jag hoppas ni förstår.
 
Kiddo
2015-04-07 @ 10:19:47

Så sant. Om man har vært syk, kan man se om et menneske har spiseforstyrrelser på lang vei - normalvektig eller ikke, du ser det i blikket. Det tomme tusenmetersblikket. Men anorektiske kropper selger, så det er disse historiene som kommer frem. Hva med alle som har vært syke, men som har vunnet livet tilbake? De historiene glimrer med sitt fravær.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Sanningen om Anna

Om mitt liv då - med anorexi o självskadande och mitt liv nu då jag kämpar med att ta mig ur det helt och hållet.

RSS 2.0