Varför duktigt?!?!

Sitter på tåget och reagerar när två vänner möts. 
Det vanliga "kul att se dig" osv. 
"Vart är du på väg?"
"Ska träna!"
"Men ååå va duktigt!" 

Jag är lite allergisk mot att det är så duktigt!
Finns det inget annat ord? 
Det sägs att det är duktigt att träna. 
Duktigt att äta "hälsosamt". 
Duktigt att inte äta socker. 
Duktigt att hoppa den där glassen som ser så god ut. 

För mig är det helt tvärtom. 
Jag kan känna mig "duktig" när jag INTE tränar. 
Känner mig "duktig" när jag äter den där glassen som lockar. 
När jag gör det, inte tränar eller äter glassen, så går jag emot ätstörningen och alla dumma tankar som lätt kan uppstå. 
Och dessa tankar göds när man bemöts av "å vad du är duktig som kan hoppa över denna sötsak". 
Är det konstigt att det är så många som faller in i ätstört beteende?!
Eller att många tränar för mycket. 
Får kroppen att sakna en massa näringsämnen som är viktiga på grund av att det är "duktigt" att inte äta det ena eller det andra?!?! 

Bort med denna inställning!! 
Så länge du är frisk och dina nära och kära är friska: Låt folk äta och göra vad de vill utan att ge dem dåligt samvete eller köra igång knäppa tankar som kan bli förödande!!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Sanningen om Anna

Om mitt liv då - med anorexi o självskadande och mitt liv nu då jag kämpar med att ta mig ur det helt och hållet.

RSS 2.0