Skam

Vart kommer en känsla som skam ifrån?
Hur kan den vara så oerhört stark och kraftfull?
 
Anledningen till ämnet idag är att jag var på samtal och detta var fokus.
Jag har ända sedan jag var liten känt väldigt mycket skam.
Varför vet jag egentligen inte.
Jag har så starka minnen från dagis-tiden.
Att jag redan då skämdes så oerhört mycket.
För hur jag såg ut, vad jag gjorde, vad jag sa osv....
Jag skämdes och trodde att andra skulle tycka att jag var tjock.
Att jag var en ond människa och sa sårande saker.
Detta är det ju ingen som sagt till mig.
Hur kan man då som 5-åring börja tänka så?
På bilden är jag 5 år.
Känns inte rimligt att jag skulle ha så mycket tankar kring allt detta.
 
Skam är ingen primär känsla.
Vad är det som ligger bakom?
Kommer jag nog aldrig få reda på.
 
Anledningen till att detta blev så stort idag var att jag på vägen till Capio upplevde en sak som väldigt jobbig.
Som att jag verkligen testades för hur jag skulle agera inför en situation.
Det fick hela dagen att vändas upp och ner.
Det gav mig en oerhörd ångest.
 
Efter samtalet var jag helt utmattad.
Kanske inte konstigt.
Vi satt i 2½ timme.
Prio ett var att minska ångesten och komma fram till hur jag skulle klara kvällen och helgen.
 
Just nu känns det ganska ok.
Bara en oro inför en omtenta imorgon som jag inte alls har koll på.
 
Mia
2015-01-17 @ 10:49:46

Usch vad jag känner igen mig i just skam och skuldkänslor, har också haft det så långt tillbaka jag kan minnas och nu är de här igen, de kommer periodvis men det är alltid lika obehagligt :(
Kramar Mia

Svar: Kram fina du ❤️
Anna

Louise wennberg
2015-01-18 @ 17:07:46

Jag har också känt så å mycket skulld att allt är mitt fel att jag inte ät värd nånting är en ond människa hemmskt att de skall va så din blogg är så bra kramar

Svar: Kraaaaamar <3
Anna




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Sanningen om Anna

Om mitt liv då - med anorexi o självskadande och mitt liv nu då jag kämpar med att ta mig ur det helt och hållet.

RSS 2.0