Paying it forward

Jag kan verkligen känna att jag står i skuld till många.
Skuld för att de ställt upp under alla de åren jag var sjuk.
Hur ska jag kunna betala tillbaka det??
På nåt sätt så ser jag att det inte går.
Ändå drömmer jag om att kunna göra det.
 
Min inspiration till mitt sätt att betala tillbaka kommer från en underbar film.
"Paying it forward".
Har du inte sett den?? Se den!!
 
Om jag nu fått massa stöd av andra så ska jag nu i min tur försöka göra samma sak för andra.
Nu när jag mår bra och har möjlighet att göra det.
Att försöka stötta och finnas där.
Göra det som andra gjorde för mig när jag behövde det.
Det låter kanske enkelt.
Men det är det inte.
Det gäller också att veta vad personen behöver för hjälp.
Sofia Hellin sa något klokt i "Skavlan" i fredags.
Hon berättade om ett möte med en man på flykt.
Hon berättar för honom hur vårt land samlar ihop pengar för att kunna hjälpa honom att få en bra start i det nya landet.
Han tittar på henne och säger: Förstår du inte att det enda jag vill ha hjälp med är att få hit min fru och mina barn på ett tryggt sätt!
Ibland tror vi oss veta hur vi bäst hjälper andra.
 
Så kan jag också känna och tänka.
Hjälper jag verkligen genom detta?
Eller gör jag det bara värre.
Med mina erfarenheter blir det just efter dom jag handlar.
Vad behövde jag när jag inte mådde bra?
Vad fick jag eller fick jag inte?
 
Grejen med paying it forward är just att skicka handlingen vidare.
Om jag nu lyckas hjälpa någon att komma på fötter så spider det sig vidare.
Kanske känner nästa person samma sak.
Och min önskan då är : PAY IT FORWARD!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Sanningen om Anna

Om mitt liv då - med anorexi o självskadande och mitt liv nu då jag kämpar med att ta mig ur det helt och hållet.

RSS 2.0